نکاتي مهم در مورد روش‎هاي صحيح مطالعه

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

نکاتي مهم در مورد روش‎هاي صحيح مطالعه

 

 بارها شنيده ايم كه دانشجو مي گويد:

چندبار این مبحث را خوانده‎ام اما یاد نگرفتم ویا به سرعت فراموش می‎کنم ویا حوصله خواندن این مبحث را ندارم و یا...

آیا حقیقت این است که برای یادگیری یک مبحث باید چندین بار آن مبحث را خواند؟ در اینصورت دیگر زمانی برای تست زدن باقی نخواهد ماند و حتی زمان برای خواندن همه ی مطالب هم کافی نخواهد بود. پس باید چه کرد؟ بهترین راه فراگیری روشهای صحیح مطالعه است.

مزیت های شیوه های صحیح مطالعه:

1- زمان مطالعه را كاهش مي‎دهد.

2- ميزان يادگيري را افزايش مي‎دهد.

3-مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولاني‎تر مي كند و یادآوری را آسان‎تر می کند.

4- فرا گیری اطلاعات را آسان‎تر مي سازد.

برای داشتن یک مطالعه‎ی مفید و کمک به یادآوری در آینده ودوران جمع بندی خود، نوشتن نکات مهم ضروری است. البته باید از نوشتن مطالب حاشیه‎ای واضافه پرهیز کرد ،زیرا این کار باعث تلف کردن وقت خواهد شد. به یاد داشته باشید که خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.

شش روش مطالعه :

1-خواندن بدون نوشتن نکات کلیدی: این  روش نادرست مطالعه است. مطالعه‎ی سودمند برای رسیدن به  هدف بايد اینگونه باشد که از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند و هنگام رسیدن به نکته ای کلیدی ومهم  مطالب را باصدای بلند خواند و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم  مطالب مورد مطالعه در ذهن تثبیت شود و هم در هنگام مورد نياز، خصوصاً در دوران جمع بندی قبل از کنکور، بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجدداً به خاطر آورد و استفاده کرد.

2- خط كشيدن زير جملات مهم: اين روش شايد نسبت به روش قبلي آسان‎تر است و زمانبر نیست ولي روش كاملي براي مطالعه نيست. چراكه در اين روش بعضي از افراد بجاي آنكه تمركز و توجه بروي يادگيري و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشيدن زير نكات مهم مي گردد. روش صحیح خط کشیدن زیر جملات مهم این است که پس از خواندن مثلا یک صفحه زیر نکات مهم را خط بکشند نه آنكه در یک صفحه به‎ دنبال نكات مهم بگردند تا زير آن را خط بكشند.

3- حاشيه نويسي: اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است اما باز هم روشي كامل براي درك عميق مطالب و مفهومی خواندن یک مطلب نيست. هرچند مي تواند براي يادگيري مطالبي كه از اهميتي چندانی برخوردار نيستند، مورد استفاده قرار گيرد.

4- خلاصه نويسي: در اين روش شما مطالب را مي‎خوانيد و آنچه را كه درك كرده ايد بصورت خلاصه  يادداشت مي كنيد كه اين روش از روشهای قبلی بهتراست چرا كه در اين روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را يادداشت مي كنيد اما بازهم بهترين روش براي خواندن نيست.

5- كليد برداري: این روش به اینگونه است که پس خواندن و درک یک مطلب سعی می شود جملاتی کوتاه وکلیدی برای یادآوری مطالب مهم را نوشت که این جملات کوتاه ترین و پرمحتواترین جملات هستند که باخواندن آنها کل مطلب برای شخص تداعی می شود.

6-  روش ششم آمیزه‎ای از پنج روش قبل است بدین ترتیب که شما مطلبی را می خوانید و به طور کامل درک می کنید و در صورت نیاز زیر نکات مهم خط کشیده و سپس شروع به خلاصه برداری می کنید و به خلاصه‎ی خود نگاهی کلی می‎اندازید ونکات کلیدی را بصورت جملاتی کوتاه و پرمعنا می نویسید که در دوران جمع بندی و یا حتی قبل از آزمونهای موضوعی می‎توانید از این جملات کوتاه در کمترین زمان استفاده کرد وبیشترین بازده را داشت.

شرايط مطالعه:

((بكارگيري شرايط مطالعه برای بیشترین بازده در کوتاه ترین زمان ))

شرايط مطالعه، مواردي هستند كه با دانستن و بكارگيري آنها، مي توان مطالعه‎اي مفيدتر با بازدهي بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به شما مي آموزند كه قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به كار گيريد، در حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازيد و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسيد و با دانستن آنها مي توانيد با آگاهي بيشتري درس خواندن را آغاز كنيد و مطالعه اي سودمندتر داشته باشيد:

 1- شروعی صحیح: براي موفقيت در مطالعه، بايد درست شروع به مطالعه کنید.

 2- برنامه ريزي: يكي از عوامل اصلي موفقيت، داشتن برنامه‎ای منظم و قانون مند است.

 3- نظم و ترتيب: اساس هر سازمان وبرنامه‎ای به نظم آن بستگي دارد.

 4- حفظ آرامش: آرامش ،ضمير ناخود آگاه را آماده برای یادآوری مطالب مي‎كند.

 5- استفاده صحيح از وقت: بنيامين فرانكلين، ((آيا زندگي را دوست داريد؟ پس وقت را تلف نكنيد زيرا زندگي از وقت تشكيل شده است .))

 6- سلامتي و تندرستي: عقل سالم در بدن سالم است.

 7- تغذيه مناسب: تغذيه صحيح نقش مهمي در سلامتي دارد.

 8- دوري از مشروبات الكلي : مصرف مشروبات الكلي موجب ضعف حافظه مي شود.

 9- ورزش : ورزش كليد عمر طولاني است.

 10-خواب كافي: خواب فراگيري و حافظه را تقويت مي كند.

 11 –درك مطلب: آنچه در حافظه بلند مدت باقي مي ماند، مطالبی است که ما بطور کامل درک کرده ایم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 1 آذر 1393برچسب:, | 15:47 | نویسنده : مهران اسماعیلی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.